söndag 26 januari 2014

Genesön, en ny bekantskap

Härligt idag fick jag mig en guidad tur till Genesön. Ett för mig helt nytt område. Jag har flera gånger från Balesuddens sida funderat över området mitt emot. Idag har jag varit här.
En promenad på halvannan kilometer innan vi vågade oss ut på isen. För att komma till en fantastisk klippa med lutning som ett regnskydd mitt i mor Balessudden, gick vi upp på berget och sedan ner mot havet. Bra att gå, trots att vi gick över berget. 7 grader kallt och ett fint ljus mest hela förmiddagen.Ett superställe som jag ser fram mot att besöka när snön försvunnit. Måste vara fantastiskt att tälta här.

Balesdudden

Ljuset

Regnskyddet

Klippan


Balesudden från skyddet

15 kommentarer:

  1. Oh wow vilken tur! Gillar din första bild extra skarpt, de andra är också toppenbra, men den första ger ett sådant djup så man blir nästan höjdrädd, hihi....vad vackert du har det i dina omgivningar....inte alls som här nere på "slätta".
    Kram

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att få utforska nya områden och se vad som finns där. Fina bilder Brita som alltid. Ha det

    SvaraRadera
  3. Härligt ljus och första bilden blir en klar favorit; ljus och djup är riktigt skönt. Man får lite energi av nya platser/motiv :)

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder både idag och igår ,härliga färger ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Ja dit har vi tänkt gå flera ggr, men det har aldrig blivit av....har hört talas om den där klippan, så det var kul att få se den på bild!

    SvaraRadera
  6. This a wonderful place. Great pictures.. Congrats..

    SvaraRadera
  7. Tjena, vi har ibland åkt båt och badat i Balesviken, som på sommaren liknar en sagovik. Enligt sägen så ska det finnas en sjö uppe på Balesudden som höjer sig och sänker sig som havet utanför. Har tyvärr inte varit dit och vet därför inte om sägnen stämmer.

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Balestjärn ligger en bit upp från Höga kusten leden.
      En underbar trolsk tjärn som är mycket näringsfattig och har ett högt Ph värde som gör att alla träd som finns i vattnet bevaras och man ser långt ner till botten.

      Radera
  8. Så vackert! Läcker klippa!
    Verkligen fint ljus du hade

    SvaraRadera
  9. Hej
    Det ser väldigt trevligt och mysigt ut det där. Måste vara, som du säger, mycket finare när snön inte är på plats :) vill också dit! =)

    SvaraRadera
  10. To piękne miejsce zimą, ale bez śniegu też tam będzie cudownie. Pozdrawiam.
    It's a beautiful place in winter, but no snow will be there too wonderful. Yours.

    SvaraRadera
  11. Även detta inlägg bjuder på magi :)
    Underbara bilder med läckert ljus. Alla mycket njutbara. Tack för en underbar tur.
    Kramar Halina

    SvaraRadera
  12. Beautiful scenes!

    Happy weekend.

    Regina

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...