lördag 8 juni 2013

Dalasjöresa

Längtade så efter Saga, lilla barnbarnet. 21 mil enkel resa, vad gör man inte när längtan blir för svår. For tidigt på morgonen och fick en fin dag med Saga.






Vid fyra packade jag ihop. Min tanke var att stanna på något av naturreservaten jag passerade på vägen hem. Det finns tre stycken efter vägen mellan Åsele och Husum, även om det blev flera extra mil efter miltals långa skogsvägar. Jag har tidigare varit vid Uvtjärn, starten på Stockholmsgatorna från söder. Min idé var att gå lite längre och utforska området. Jag hann bara vara 10 minuter vid tjärnen, då kom regnet. Jag var inte alls förberedd på regn, så jag återvände till bilen.
Konstaterade även denna gång att jag tycker det är svårfotograferat vid tjärnen. jag kan inte återge den vackra naturen och känslan med kameran.






Trolltjärnens naturreservat låg några mil bort. Jag hade tur, regnet hade upphört då jag kom till tjärnen. Runt tjärnen går en stig som är 1,5 km. Jag följde stigen för att komma åt bra vinklar. Jag ville ner mot vattnet, men lite feg är jag när jag är ensam. Fann dock ett ställe där det kändes säkert att hasa sig ner.




Det satt fint med fika innan jag for hemåt. Jag har länge tittat på en skylt "Kålhuvudets naturreservat", men aldrig givit mig tid att stanna upp. For nu den fruktansvärt dåliga vägen upp till reservatet, mest för att rekognosera. 700 meter till "Rödmyrstugan". Ja det kändes som jag skulle fixa det, benen och knoppen började bli rejält trött. Det var bara det att det bar rätt uppåt. Skogen var fantastisk vacker, gammal. På vägen upp kändes vissa korta bitar som en  en riktig "slasadal" om ni vet vad det är. Med tunga steg kom jag upp till en trevlig övernattningsstuga vid myren. Frodigt med höga ormbunkar, tolta och midsommarblomster.
På vägen ner tänkte jag att: Hit kommer jag nog inte mer, men idag är min tanke helt annan. En riktig trevlig tur med mer mat i magen och några mindre timmar i bilen.




Fler bilder och mer text kommer på http://naturreservatovik.blogspot.se/. Stockholmsgatorna, Trolltjärn och Kålhuvudets naturreservat.

13 kommentarer:

  1. Hvilken søt liten jente, helt nydelig der hun sitter:))

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på tösen och jag tycker du fick fler fina bilder. /Tommy

    SvaraRadera
  3. Śliczna masz wnuczkę . Byłaś w bardzo ładnych miejscach, szczególnie nad wodą. Pozdrawiam.
    Cute have a granddaughter. You were in very nice places, especially on the water. Yours.

    SvaraRadera
  4. Så søt hun er barnebarnet ditt og flotte bilder av henne! =)

    Du er tøff, som våger deg alene på slike trolske steder! jeg
    hadde nok sett troll og andre vesener på hvert et hjørne der..
    jeg kjenner fornemmelsen når jeg ser på bildene, begge disse
    stedene! nydelige og spennende bilder!

    tøff var du som klatret helt ned også!

    Ha en fortsatt god helg! :)

    SvaraRadera
  5. Naturen där ser ut att ruva på mytiska historier, samlade under historiens gång. Mäktigt.

    SvaraRadera
  6. Fantastisk natur och mycket fina bilder, både på naturen och den lilla prinsessan :) Hon är riktig fotomodell :)
    Varma hälsningar
    Halina

    SvaraRadera
  7. Mycket bra bilder speciellt på den lilla madammen. Ha det bra !

    SvaraRadera
  8. Lovely girl and fantastic pictures... Congrats and regards..

    SvaraRadera
  9. Dejlig natur og smukke pige... :) m.v.h fra Danmark.

    SvaraRadera
  10. I always think life is good, especially when visiting your blog.

    SvaraRadera
  11. Fantastiska bilder, så vackert det var där!!

    SvaraRadera

Årets första tältnatt

  Ljuset återkommer, snön smälter i en rasande fart. Snön blir till vatten och marken är tung av vatten och porös snö. Fåglarna har vaknat t...