fredag 24 maj 2013

Bonus

Vädret har varit ljuvligt de senaste dagarna och inte att förglömma kvällarna. Väntade in sen timme och for upp mot Lakamark. Syftet var att se om det fanns någon älg på hyggena, någon vacker spegling på sjön och eventuellt något blomster.
Blir det lika mycket blåbär som det är blom, ja då blir det ett bra blåbärs år. Riset dignar av blommor.





Himlen var molnfri, det blev aldrig det dä'r riktigt fina ljuset och heller inte de speglingar jag letade. Det blåste upp och det lugna vattnet krusades och jag gav upp speglingarna.



När jag gick tillbaka rullade månen upp lågt över hygget. För att komma bättre till gick jag upp på skogshygget  ca 100 meter. Månen var stor och grann. Just som jag skulle föreviga månen såg jag fjolingen ca 80 meter från mig. Han eller hon bara stod där och blängde med rest ragg. Det blev ingen måne och inte vågade jag förflytta mig i en bättre position. Tog ca tio bilder, alla i samma posé. Han rörde sig inte en cm, bara stod helt still och stirrade.  Fjolingar kan ju bete sig lite underligt. Undrar om han trodde det var mamma som kommit tillbaka. Fick några fina timmar i skogen och stunden på hygget var bara en stor bonus.








11 kommentarer:

  1. Miałas bardzo miłe spotkanie na spacerze. Zdjecia wszystkie podobają mi się. Pozdrawiam.
    You had a very nice meeting on a walk. Photos all I like. Yours.

    SvaraRadera
  2. Magiskt ljus däruppe i norr! Blåbär # 2 blir min favorit. / Deerhunter

    SvaraRadera
  3. Beautiful photographs, wonderful walk, nature offer us superb views:) Greetings

    SvaraRadera
  4. Fin utflykt! Magiskt att möta ett djur som ger så intensiv kontakt! Blåbärsbilderna blir mina favoriter. Jag lär inte kunna ta nån bild hemomkring på såna i år. Allt blåbärsris nästan är dött och frystorkat brunt.

    SvaraRadera
  5. Ljung, blåbärsris och nästan alla enar är bruna och stendöda här. De har frystorkat :(
    Härlig möte i naturen, att älgar reste ragg visste jag inte! Första blåbärsblomsterbilden blir dagens favorit. Ha det fint! Inger

    SvaraRadera
  6. Härligt inlägg, gillar de speglingar du fick se och en älg är alltid en bonus på en runda. Jättefina bilder där man verkligen får den där rogivande känslan av att vara i naturen.

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för en fin vårpromenad hos dig... Du skriver så måleriskt och övertygande att jag känner dofter, njuter av ljuset och drömmer... :) Härligt och härliga bilder, särskilt den andra.
    Ha en fin helg, solig och fotorik :)
    Kram Halina

    SvaraRadera
  8. Va kul att du fick se älg. Himla fina bilder, du är ju så bra.
    Såg en älgtjur igår men det var skymning o högt ISO så det blev inte det bästa

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig bonus!! och jättefina bilder. Så vackert fångat av den lilla blåbärsblomman...

    SvaraRadera
  10. Växter och måne till trots, det går aldrig att komma ifrån att få se och möta vilda djur på nära håll - det slår det mesta! Detta säger jag trots att jag själv jagar, men jag kan likafullt bara sitta alldeles stilla och bara njuta av att titta på djuret utan att trycka på avtryckaren.....låter jag hemsk nu? Men det är så det är, vilda djur är speciellt:)
    Tack för de go´a bilderna.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  11. Herlige bilder her også! og til og med en elg! =)
    nydelig lyssetting i disse og de over her.
    og det siste bildet her med blomstene falt jeg veldig for, med
    den grønne fine bakgrunnen :)

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...